Jak się odżywiać w czasie ciąży?

0

ciaza odzywianieCiąża to wyjątkowy czas dla kobiety, już od pierwszych tygodni przyszła mama musi dbać nie tylko o siebie, ale też o rozwijające się w niej nowe życie. Zdrowa i rozsądna dieta ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego rozwoju płodu. Nadszedł czas aby zaznajomić się z kilkoma ważnymi kwestiami dotyczącymi zdrowej diety.

Zacznę od mojego ulubieńca, czyli kwasu tłuszczowego Omega-3. Już od dłuższego czasu mówi się, że kwas ten ma niezwykłe właściwości, badania naukowców z różnych krajów potwierdzają jego ważną rolę w diecie człowieka dorosłego oraz dziecka. Do najważniejszych kwasów Omega-3 należy kwas dekozaheksaenowy, czyli DHA. Jest on niezbędny do prawidłowego rozwoju mózgu i siatkówki dziecka, zwłaszcza w 3 trymestrze. Ponadto może zapobiegać nadciśnieniu ciążowemu, niskiej masie urodzeniowej dziecka oraz ma niekwestionowany pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne przyszłej mamy, a więc pomaga walczyć z depresją poporodową. Dzieci kobiet, które w ciąży wzbogacały swoją dietę kwasami Omega-3 wykazują wyższy poziom inteligencji od swych rówieśników, nawet o 19 %. Kwasy Omega-3 występują w dużej ilości w rybach morskich takich jak na przykład łosoś, tuńczyk, śledź, makrela, w roślinach takich jak siemię lniane, orzechy włoskie i pestki dyni.

Kolejną istotną grupą pokarmów w ciąży są produkty pełnoziarniste i rośliny strączkowe, które są bogate w witaminy B, w żelazo, cynk, selen i magnez. Są to pierwiastki bardzo ważne w czasie ciąży, ponadto mogą pomóc przy porannych mdłościach, na które cierpi co druga ciężarna. Produkty razowe, z pełnego przemiału, mają około 3 razy więcej składników mineralnych niż tzw. pieczywo białe, pamiętaj o tym wybierając kaszę czy chleb, dodatkowy plus to szczuplejsza sylwetka. W twojej diecie nie może zabraknąć brązowego ryżu, kaszy gryczanej, kiełków pszenicy, gotowanej fasoli i chleba sojowego.

Chyba nikomu nie należy tłumaczyć jak ważną rolę odgrywają w diecie kobiety ciężarnej owoce i warzywa. Zawierają one nie tylko witaminę C, ale również foliany, potas i błonnik. Foliany zapewniają prawidłowy rozwój układy nerwowego dziecka, a więc minimum 2 razy dziennie sięgaj po pomarańcze, grejpfruty, porzeczki, jabłka lub kiwi. Witamina C jest potrzebna między innymi do prawidłowego wzrostu oraz do rozwoju kości.

Bardzo ważne jest również przyjmowanie żelaza, które jest potrzebne dla prawidłowego rozwoju krwi płodu i matki. Często lekarz ginekolog, poza dietą bogatą w żelazo, zaleca przyjmowanie specjalnych specyfików dla ciężarnych dostępnych w aptekach. Pamiętaj, aby tabletki te popijać wodą lub sokiem pomarańczowym, co ułatwi przyswajanie żelaza.

Dużo pij, oczywiście całkowicie wyeliminuj alkohol, pij natomiast dużo wody i chudego mleka. Mleko jest źródłem białka i wapnia, zapobiega odwapnieniu kości. Ciąża to okres zwiększonego zapotrzebowania na wapń, a więc pij dziennie 3 szklanki chudego mleka lub kefiru. Lekarze często podkreślają, że należy pić około 8 szklanek wody dziennie. Możesz pić jego mniej, jeśli pijesz mleko lub soki owocowe. Natomiast pamiętaj, że soki owocowe często zawierają dużo cukru, więc postaraj się nie przesadzać z ich ilością! Nie używaj zbyt dużej ilości soli oraz przypraw typu vegeta czy magi, mogą one zatrzymywać wodę w organizmie!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here