Czy pozwalać dziecku uczestniczyć w pracach domowych?

0

prace_domoweDzieciństwo to piękny okres w życiu człowieka. Zwykle myślimy, że w czasie tego okresu życia dziecko ma tylko się bawić. Jednak to bardzo błędne pojęcie. Powinno angażować się dzieci w prace domowe, by uczyły się odpowiedzialności i samodzielności. Jest to jeden z głównych celów wychowawczych dla rodziców, którzy chcą doskonale wychować swoje dziecko. Uczestnictwo dzieci w pracach domowych daje im poczucie, że są ważne, potrzebne, godne zaufania dorosłych. Jest to bardzo ważne w procesie wychowawczym dzieci, by angażować je w niektóre prace domowe. I nie chodzi o to, by obciążać nadmiernie dzieci czy zrzucać na nie obowiązki dorosłych, ale o to, by wdrażać je stopniowo od dzieciństwa począwszy w życie społeczne, pełne zależności i obowiązków. Dlatego od najmłodszych lat powinno się włączać dzieci w obowiązki domowe i uczyć je praktycznych umiejętności jak np. sprzątania. Izolowanie dzieci od takich prac nie jest korzystne.

Takie sytuacje mają w sobie ogromny potencjał edukacyjny i kształcący. Warto dzieciom pozwalać obserwować pracę dorosłych w domu i uczestniczyć w  nich w miarę umiejętności i możliwości. Zrobienie śniadania chorej mamie lub tacie może dać dziecku radość i satysfakcję jakiej nie da mu żadna zabawa, co z kolei także mamie albo tacie poprawi humor. Inne czynności sprawiające tak dużą radość dziecku to pozamiatanie podłogi, pomoc w zmywaniu naczyń czy wycieraniu kurzu, albo posprzątanie zabawek czy spacer z pieskiem. Podczas wykonywania takich czynności, kiedy jeszcze dziecko jest pochwalone za dobre wykonanie pracy czy za chęci wykazane do jej wykonania, czuje się ono bardziej pełnowartościowym członkiem rodziny. Daje mu to poczucie bezpieczeństwa, zwiększa więź z pozostałymi członkami rodziny.

Uczyć odpowiedzialności można już dwulatki. Wystarczy wyznaczyć im zadanie, które będzie ich codziennym zadaniem i będzie należało tylko do nich. Może to być przyniesienie smyczy dla psa, który idzie na spacer. Albo zapalanie w domu światła kiedy już robi się ciemno. Nakręcanie zegara, odnoszenie talerza do kuchni, nocnika do łazienki. Pomysłów i możliwości jest bardzo dużo. Im wcześniej dzieci zaczną być przyzwyczajane do odpowiedzialności, tym będzie ona dla nich w przyszłości łatwiejsza. Za prawidłowe wykonanie powierzonych zadań należy dziecko pochwalić czy podziękować, ale bez przesady. W końcu rodziców też nikt nie chwali codziennie za wykonywanie czynności domowych, które i tak ktoś musi wykonać.

Kiedy dziecko podrośnie będzie bardziej odpowiedzialne za inne obowiązki, np. odrabianie lekcji. Będzie traktowało tę czynność jako coś ważnego, nie będzie nigdy odkładało tego na później. A wszystko to dzięki rodzicom, którzy wdrażali dzieci do obowiązków podczas aktywnego uczestnictwa w niektórych pracach domowych.

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz