Jadłospis dziecka, czyli co i jak dawać jeść.

Jadłospis dziecka "statystycznego Kowalskiego" pozostawia wiele do życzenia. Dowiedz się, jak dbać o prawidłową dietę pociechy i wprowadź ją już dziś.

0

OLYMPUS DIGITAL CAMERATo, co rodzice dają dzieciom do jedzenia, istotnie wpływa na ich rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny. Dieta dziecka jest czynnikiem decydującym o jego zdrowiu, kondycji fizycznej i poziomie energii. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice potrafili świadomie komponować jadłospis dziecka.

 

Podstawowe założenia diety

Choć w naszym kraju nadal dominuje wychowanie na trzech posiłkach dziennie, jest to tradycja, która już dawno powinna odejść do lamusa. Najzdrowsza bowiem i najrozsądniejsza jest dieta oparta na pięciu małych posiłkach w ciągu doby. Taki sposób odżywiania się jest bardzo zdrowy. Dzięki częstemu przyjmowaniu pokarmów stymuluje się metabolizm organizmu, zmuszając go do płynnej pracy. Małe porcje przyjemnie i szybko się zjada, praktycznie nie istnieje ryzyko przejedzenia się nimi. Problem wmuszania jedzenia dziecku znika całkowicie. Co więcej, ilość posiłków w takiej diecie pozwala na komponowanie takiego jadłospisu, który nigdy nikomu się nie znudzi.

Uzupełnieniem diety opartej na pięciu posiłkach powinna być duża ilość płynów. Przeciętny dorosły musi wypijać około 1,5l czystej, niegazowanej wody dziennie. Dziecko nie musi pić aż tak dużo, ważne jest, aby dostęp do płynów miało zawsze i wszędzie, od razu jak tylko zachce mu się pić.

Zrównoważona dieta

Jadłospis rodziny z dziećmi powinien być przede wszystkim zrównoważony. Oznacza to, że trzeba zachować w nim odpowiednie proporcje pomiędzy ilością serwowanych białek, tłuszczów i węglowodanów, a także witamin i minerałów. W menu rodziny z dziećmi podstawowym źródłem energii powinny być białka, pochodzące z mięs, ryb i nabiału oraz pełnych ziaren w pieczywie i płatkach zbożowych. Najlepiej, jeśli w rodzinnej diecie witaminy i minerały czerpane są ze świeżych warzyw i owoców. Jeszcze lepiej, jeśli są one spożywane na surowo, nie poddawane obróbce termicznej, która pozbawia ich większości wartości odżywczych.

Zróżnicowane posiłki

Czasami dzieci grymaszą przy jedzeniu i wykazują niechęć do posiłków. Jest jednak na to rada! Jaka? Wystawianie ich na nowe doznania i wrażenia smakowe poprzez wprowadzanie do diety różnorodnych składników i potraw. Nic tak nie zachęca do konsumpcji jak naturalna ciekawość i chęć poznawania świata, które drzemią we wszystkich maluchach. Rodzice nie mogą bać się wprowadzania do diety nowych produktów i przepisów. Im ich więcej poznają dzieci w domu rodzinnym, tym bardziej będą otwarte na eksperymenty kulinarne i mniej skłonne do reakcji alergicznych w przyszłości.

 

Jak więc komponować jadłospis dziecka? Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Należy pamiętać jednak, aby dieta dziecka składała się z pięciu posiłków dziennie i dostarczała mu wszystkich niezbędnych składników odżywczych w najlepszych możliwych postaciach. Warto również zadbać o to, aby dziecko jadło różnorodnie, ciekawie i poznawało jak najwięcej nowych smaków i potraw. 

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz