Kiedy powinno się iść z dzieckiem do logopedy?

0

dziecko logopedaZazwyczaj sposób mówienia ma ogromny wpływ życia dziecka, a potem dorosłego już człowieka. Wady wymowy bardzo obniżają poczucie wartości dziecka, nie sprzyjają  nauce czytania i pisania w szkole. Ograniczają także kontakty dziecka z innymi dziećmi, gdyż czuje się ono w jakimś sensie gorsze i woli unikać towarzystwa niż w nim przebywać.

Dlatego tak bardzo ważne jest wsłuchanie się w to, jak dziecko komunikuje się z otaczającym światem. Kiedy rodzic zauważy jakiekolwiek jego zdaniem nieprawidłowości to ma podstawę, by zgłosić się ze swoim dzieckiem do logopedy po pomoc. Wcześnie zdiagnozowane zaburzenia mowy można bardzo szybko zlikwidować poprzez odpowiednio dobrane przez logopedę ćwiczenia.

Większość dwulatków potrafi już budować swoje pierwsze proste zdania z dwóch, trzech słów. Ale są i takie maluchy, które nawet w trzecim roku, ku przerażeniu rodziców, uparcie milczą albo posługują się najwyżej kilkoma dźwiękami. Trzeba zbadać wtedy słuch, ponieważ to wady słuchu mogą być przyczyną kłopotów z mową dziecka. Jeśli pociecha jest chłopcem, w pierwszym roku życia często chorowała, a „ciężka” mowa jest tradycją w rodzinie, to na pierwsze słowa dziecka czeka się zwykle o wiele dłużej. Może nie mówić tyle, co rówieśnicy, ale z pewnością szybko to nadrobi.

Niekiedy zdarza się,  że przyczyną zaburzeń rozwoju mowy są sami rodzice dziecka. Kiedy zaniedbują je, są zbyt zapracowani, by często mówić do dziecka, bądź też zbyt szybko zaspokajają  jego potrzeby, zanim dziecko je wypowie. Wtedy dziecko zauważa, ze mowa jest zbędna i nie będzie wyrażało chęci szybkiego mówienia. W takim przypadku bardziej pomocna będzie wizyta u psychologa. W niektórych przypadkach zdarza się, że przyczyną zaburzeń mowy jest po prostu fakt, ze dziecko nie słyszy. Udajmy się zatem do audiologa, żeby wykonać niezbędne badanie słuchu. Czasami dziecko, które mówiło zafascynowane jest nową umiejętnością, którą nabyło, np. chodzeniem. Wtedy na jakiś czas zapomina o mowie, ale nie ma zmartwienia, wszystko po pewnym czasie wróci do normy.

W zasadzie dopiero pod koniec wieku przedszkolnego dziecko powinno prawidłowo wymawiać wszystkie głoski, czyli mówić tak, jak mówią dorośli.

Około czwartego roku życia dziecko powinno prawidłowo wymawiać głoski s, z, c i dz, a niedługo potem również sz, ż, cz, dż. Jeśli dziecko mówi te głoski z językiem wsuniętym między zęby, wybierzmy się z nim do logopedy. Należy zwrócić też uwagę, czy właściwie wymawia k i g. Nie martwmy się zaś o wymowę r. Na pięknie wypowiedziany „rower” dziecko ma czas do szóstych urodzin. Kiedy dziecko mówi bezdźwięcznie, np. zamiast woda mówi fota, należy udać się do logopedy. Tylko rodzice są odpowiedzialni za mowę dziecka i zaprowadzenie go w porę do logopedy, aby jak najszybciej wyeliminować wadę wymowy, przez co mowa naszego dziecka stanie się płynna, a wada nie wpłynie negatywnie  na życie i odczucia dziecka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here