5 sposobów na biurowe dolegliwości

0

Wydawałoby się, że praca w biurze nie jest aż tak obciążająca dla naszego zdrowia jak na przykład praca fizyczna. To błędne przekonanie – długie godziny przy biurku mogą skutkować poważnymi wadami postawy. Na zdrowiu odbija się zwłaszcza nieodpowiednia pozycja i złe ustawienie urządzeń biurowych. Bóle szyi, pleców, mięśni, zaburzenia układu oddechowego i krążenia, a nawet otyłość, cukrzyca czy osteoporoza, to tylko niektóre z długiej listy zdrowotnych konsekwencji. Walczyć należy zwłaszcza ze złymi nawykami, ponieważ za dysfunkcją jednego obszaru może również postępować dysfunkcja innych. Oto 5 zasad, których sumienne przestrzeganie pomoże uchronić się lub znacznie zredukować przykre następstwa „biurowych dolegliwości”:

  1. Pozycja – Siedź na wyprofilowanym i niezbyt miękkim krześle, którego oparcie podpiera plecy w co najmniej 60%. Przestrzeń na nogi powinna być na tyle duża, by pozwalała na swobodne zgięcie kolan. Stopy powinny być oparte na podnóżku. Zwracaj uwagę na to, by kończyny i tors były swobodne, nie powodując stałego nienaturalnego napięcia mięśni. Jeśli pracujesz na klawiaturze komputera, nie zapominaj o podparciu nadgarstków rąk. Środek ekranu powinien być na wysokości wzroku. Jeśli to możliwe, szafki,ustaw tak, abyś nie musiała nadmiernie się do nich nachylać.
  2. Oderwij się – Zmieniaj pozycję co 45 minut. Wstawanie od biurka i przejście kilku kroków pomoże ci rozluźnić napięte mięśnie.
  3. Bądź aktywny – Zapewnij sobie aktywne zajęcia po pracy. Nawet mało intensywny, ale za to regularny ruch pomoże ci w walce z wadami postawy. Ćwicz tak, aby odprężyć obciążone mięśnie, nie zapominaj również o treningu tych zrelaksowanych.
  4. W razie problemów zgłoś się do specjalisty – Gdy odczuwasz niepokojący ból, udaj się na konsultację do gabinetu lekarza rodzinnego, poradni rehabilitacji medycznej, gabinetu fizjoterapeutycznego, gabinetu lekarzy ortopedów lub poradni wad postawy.
  5. Pomoce – Na rynku dostępne są specjalne produkty medyczne, które może stosować pracownik biurowy. Należą do nich np. ortezy odcinka lędźwiowego i lędźwiowo-piersiowego kręgosłupa, które pomagają utrzymać właściwe krzywizny kręgosłupa nadmiernie obciążane podczas siedzenia. Z kolei ortezy nadgarstkowo-ręczne przyczyniają się do zwalczania bólu rąk i nadgarstków. Nie można zapomnieć o bezuciskowych skarpetach i rajstopach kompresyjnych, które zapobiegają m.in. nadmiernemu zastojowi krwi w kończynach dolnych, czemu sprzyja pozycja siedząca.

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz