Co wolno dziecku jako klientowi?

1

Do 13. roku życia

  1. Zgodnie z kodeksem cywilnym dzieci do 13. roku życia nie mają zdolności do czynności prawnych. Oznacza to, że w ogóle nie powinny zawierać umów konsumenckich. Jeżeli jednak dziecko zawarło umowę w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego – kupiło sok, bułkę, zeszyt – to jest ona ważna. Oczywiście pod warunkiem, że w wyniku tej transakcji nieletni nie został pokrzywdzony. Bo jeśli sprzedano mu produkt złej jakości, nie wydano reszty, opiekun może żądać unieważnienia umowy i zwrotu pieniędzy.
  2. Natomiast jeżeli 12-latek będzie chciał kupić np. odtwarzacz mp3, sprzedawca nie powinien mu go sprzedać. Niestety, doświadczenie pokazuje, że w praktyce jest inaczej. Jeśli mimo ograniczeń prawnych transakcja z udziałem dziecka została zawarta, a rodzić nie wyraził zgody na taki zakup, ma prawo żądać jej unieważnienia i zwrotu pieniędzy, gdyż w myśl przepisów jest nieważna.

Nastolatki

  1. Nastolatki – czyli osoby pomiędzy 13. a 18. rokiem życia – mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Oznacz to, że bez zgody i wiedzy opiekunów mogą zawierać umowy tylko wtedy gdy dotyczą drobnych, bieżących spraw życia codziennego.W pozostałych przypadkach nastolatek, który chce kupić np. DVD czy rower, musi mieć zgodę dorosłego opiekuna, który powinien potwierdzić transakcję u sprzedawcy. Jeśli tego nie zrobi, ma prawo żądać zwrotu pieniędzy.

Młodzież często rezygnuje z robienia zakupów tradycyjnych sklepach, wybierając internetowe. Tej formie zakupów przypisane są specjalne konta na portalach aukcyjnych i bankowość elektroniczna. Zgoda opiekuna prawnego może stać się kluczowym elementem w sytuacji reklamacji produktu zakupionego przez niepełnoletniego. Ma prawo mieć roszczenia, ale sprzedawca może zażądać kontaktu z rodzicami.

Jak uniknąć kłopotów?

  1. Powiedz dziecku, że wirtualne zakupy mogą okazać się niebezpieczne, jeżeli kupuje coś bez Twojej wiedzy i zgody.
  2. Szczególną uwagę zwróć na serwisy internetowe proponujące towar lub usługi w formie elektronicznej „prawie za darmo”
  3. Jeśli dziecko chce coś kupić w sieci, razem sprawdźcie: oferenta, system zabezpieczeń transakcji, całkowity koszt zakupu.
  4. Zachowajcie w pamięci komputera dane oferenta o formularz zakupu.
  5. Jeśli produkt nie będzie spełniał waszych oczekiwań, macie 10 dni na jego zwrot i odstąpienie od umowy. Prawo do oddania towaru nie obejmuje zakupów w portalach aukcyjnych – w sytuacji zakupu na licytacji lub  od prywatnej osoby, a nie od przedsiębiorcy.

1 KOMENTARZ

  1. mam pytanie
    17 letnia corka kupila w sklepie zoologicznym klatke z zapewnieniem iz nadaje sie ona dla fretki.
    kupila ja w stanie zlozonym,zapakowana folia.
    Koszt 100zl.
    Po rozlozeniu klatki w domu okazalo sie ze absolutnie nie spelnia oczekiwan.prety sa miekkie,klatka ruchoma po zlozeniu,slabe mocowania stabilizujace scianki(plastykowe rynienki)
    Zakup dokonany 18.05.
    Dzisiaj 20.o5. Pojechalam z klatka i paragonem do sklepu,zadajac zwrotu pieniedzy i oddajac nieuzywana klatke.
    Sprzedawczyni odmowila,tlumaczac sie koniecznoscia kontaktu z swoim szefem.
    Mam czekac na telefon.
    Co zrobic i jak te sprawe rozwiazac?
    Nadmienie ze wymiana na inna klatke nie wchodzi w gre,gdyz cenowo oznaczaloby to doplate sporej sumy z mej strony.
    Prosze o Wasze opinie i pomoc.

    Oceń: Dobre 0 Słabe 0

Dodaj komentarz