Jak mówić nie, czyli jak być asertywnym?

1

asertywnyZa pojęciem asertywność kryje się umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, preferencje, uczucia, przekonania, poglądy, wartości bez odczuwania wewnętrznego dyskomfortu i nie lekceważąc rozmówców. Osoby posiadające tą umieją oraz pozwalają osiągnąć kompromis bez poświęcania własnej godności i rezygnacji z uznanych wartości. Ludzie asertywni potrafią powiedzieć nie bez złości i z taktem. Być asertywnym to znaczy domagać się swoich lub praw, a także występować w ich obronie, nie ograniczając przy tym praw kogoś innego. Brzmi to niezwykle poważnie i wydaje się być bardzo ciężkim do wykonania, jednak zapewniam, że każdy z nas przy niewielkim wkładzie własnej pracy, konsekwencji i wytrwałości jest w stanie posiąść tą umiejętność. Jak zatem być asertywnym?

Przede wszystkim powiedz sobie, że musisz być sobą oraz osoba, z którą masz do czynienia także powinna pozostać sobą- oboje macie do tego prawo, a waszym obowiązkiem jest uszanowanie tego prawa. Kontakty z innymi ludźmi staną się łatwiejsze oraz będą cię satysfakcjonować.

Spróbuj popracować nad swoim wyglądem. To, jak wyglądasz mówi dużo o tobie oraz dodaje ci pewności siebie (byle nie arogancji). Ludzie traktować cię będą poważnie, gdy będzie widać, że jesteś zdeterminowany, pewny swoich racji, ludzie będą wiedzieli, czego mogą od ciebie oczekiwać i się po tobie spodziewać. Ubierz się tak, by czuć się pewnie, a gdy tak się czujesz, to inni ludzie będą cię bardziej szanować.

Gdy rozmawiasz z osobą, która nie słucha naszych argumentów, należy precyzyjnie wyrażać swoje potrzeby, myśli- to, co dokładnie chcesz lub to, czego sobie nie życzysz musi być powiedziane jasno i wyraźnie, z taktem. Spokojnie ale stanowczo należy powtarzać swoją wypowiedź tyle razy, ile to będzie konieczne. Dopóki rozmówca nie zrezygnuje, nie zmieniaj treści komunikatu.

Kiedy rozmówca stosuję technikę przesunięcia twojej uwagi z aktualnego tematu na relacje pomiędzy tobą a rozmówcą po to, by wzbudzić twoje emocje, możesz powiedzieć, widzę, że obydwoje zaczynamy mówić coraz głośniej i szybciej. Dzięki temu rozmówca nie poczuje się przez nas zaatakowany czy oceniony. Uciszy to w naturalny i skuteczny sposób emocje, które próbował wzbudzić nasz rozmówca. Mów wyraźnie i spokojnie- bez nerwów. Nie mów głośno, ale tak, by inni cię słyszeli. Bez względu na to, co chcesz powiedzieć, zawsze bądź zwięzły- ludzie nie lubią rozwlekania tematów, nudzi ich słuchanie długich wywodów, które nazywa się „laniem wody”.

Gdy rozmówca zadaje ważne pytania, wymagające namysłu weź głęboki oddech- daj sobie chwilę na zastanowienie. Lepiej chwilkę pomyśleć nad odpowiedzią, niż później żałować palnięcia nieprzemyślanej głupoty. Można odpowiedzieć na wiele sposobów. Powiedz na przykład: „To bardzo ważne, pozwól mi chwilę pomyśleć.”, „Niezupełnie to rozumiem, powtórz, proszę, jeszcze raz, ale wolniej.” Lub „Chyba już jestem bardzo zmęczony, potrzebuje trochę czasu, aby się zastanowić.”

Gdy rozmowa staje się agresywna lub, najgorsze z możliwych, staje w jednym punkcie nie dążąc do niczego, odłóż ją na inny termin. Zdążysz się wtedy zastanowić, emocje opadną, znajdziesz nowe argumenty. Wyznacz także kolejny termin tak, by rozmówca nie poczuł się zignorowany lub by nie poczuł, że wygrał, a ty się poddałeś.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak skutecznie uczyć?
Następny artykułJak umeblować ogród?

1 KOMENTARZ

  1. Można także wziąć udział w treningu asertywności. Byłem, polecam – naprawdę fajna sprawa. Przede wszystkim praktyka. W Krakowie takie szkolenia robią w IPRI

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here