Co pić, kawa czy herbata?

2

filizankaWielu z nas lubi zacząć dzień od filiżanki kawy, niektórzy zaś wolę herbatkę. Kawa czy herbata – oto jest pytanie. Można pić i jedno i drugie, ale wszystko w rozsądnych ilościach, niewielu ludzi wie, że zbyt często picie herbaty może być równie niebezpieczne dla organizmu, jak przedawkowanie kawy.
KAWA – substancja pochodzenia roślinnego, zawiera kofeinę, pita w rozsądnych ilościach potrafi „postawić człowieka na nogi”, pomaga usunąć oznaki przemęczenia, pobudza korę mózgową, ma niepowtarzalny smak i aromat. Za najlepszą postrzega się kawę otrzymywaną z gat. cofea arabica (uprawiana w Etiopii). Filiżanka tego napoju wypita po obiedzie pobudza pracę żołądka, co przyczynia się do lepszej przemiany materii. Picie kawy jest przyjemnością, ale w niektórych przypadkach warto się ograniczyć. Powszechnie wiadome jest, że kawy nie powinny pić kobiety w ciąży, kofeina przenika do mleka karmiących matek, ponadto tempo usuwania kofeiny z organizmu jest znacznie dłuższe właśnie u ciężarnych. Także osobom drażliwym, zestresowanym nie zaleca się picia kawy, ponieważ może powodować to jeszcze większe problemy na tle nerwowym. Kawa może znacznie podnieść ciśnienie tętnicze krwi, kofeina zwiększa ilość skurczów serca, dlatego tez ludzie z problemami ciśnieniowymi nie powinni na tym tle szaleć. Na ilości kawy muszą także uważać ludzie z chorobami wątroby oraz wrzodowcy. Ciekawe jest jednak działanie kawy na niektórych ludzi, bywa że kawa powoduje wręcz senność lub osłabienie, wiadomo więc, że z piciem kawy sprawy czasami wyglądają bardzo indywidualnie. Zwiększone stężenie kofeiny utrzymuje się przez ok. 4 godziny. Po wypiciu kawy kofeina jest bardzo szybko wchłaniana z przewodu pokarmowego do układu krążenia. Picie dużych ilości kawy zakłóca gospodarkę mineralną organizmu. Warto więc uzupełniać braki wypłukanych minerałów chociażby jedząc świeże owoce i warzywa. Według specjalistów optymalna ilość filiżanek to 1 lub 2 dziennie, maksimum to 4 filiżanki kawy dziennie. A co z HERBATĄ? Herbata także zawiera kofeinę, zwaną TEINĄ, lecz w mniejszych ilościach. Herbata potrafi także postawić człowieka na nogi, ale trzeba wypić jej trochę więcej. Powszechnie uważa się, że krótko zaparzana herbata działa pobudzająco, natomiast zaparzana dłużej uspokajająco i jest to święta prawda. Herbata zawiera substancję zwaną TANINĄ, ta z kolei zawiera FLAWONOIDY, które są antyutleniaczami, czyli między innymi spowalniają procesy starzenia oraz zapobiegają chorobom sercowo-naczyniowym. Herbata zielona ma znacznie więcej flawonoid niż herbata czarna. Dlatego kto chce jak najdłużej zachować zdrowy i młody wygląd – pić herbatę, ale uwaga: wypijanie zbyt dużych ilości herbaty powoduje, że taniny utrudniają przyswajanie żelaza przez organizm, co wiąże się z ryzykiem wystąpienia anemii oraz pożółceniem zębów. Wskazane jest picie litra herbaty dziennie!

2 KOMENTARZE

  1. Ja tam stanowczo wolę herbatę. Dobrze zaparzona ma podobne właściwości co kawa. A można jej pić ile się chcę :) Razem z innymi członkami Klubu Miłośników Dobrej Herbaty staramy się właśnie szukać różnych informacji na temat herbat żeby pogłębić swoją wiedzę :)

    Oceń: Dobre 0 Słabe 0

Dodaj komentarz