Co warto wiedzieć o otyłości?

0

nadwagaNadwaga jest w wielu krajach najczęstszym, związanym z odżywianiem, problemem zdrowotnym. W Stanach Zjednoczonych np. dotyczy ok. 50% wszystkich osób dorosłych, przy czym aż 30% z nich cierpi na otyłość, czyli ma nadwagę wyższą o co najmniej 20% niż waga prawidłowa.

Poza problemami natury psychicznej i estetycznej otyłość zwiększa ryzyko zachorowania na niektóre ciężkie choroby np. cukrzycę i choroby serca. Zwiększa ryzyko wystąpienia raka piersi, macicy, jajników, okrężnicy, gruczołu krokowego i pęcherzyka żółciowego. Powoduje też choroby stawów, bóle kręgosłupa i stóp, choroby układu oddechowego.

Do niedawna nadwagę uważano za prosty skutek spożywania większej ilości kalorii, niż wynosi codzienne spalanie. Dziś wiadomo, że przyczyny nadwagi są bardziej złożone, że związane są z czynnikami dziedzicznymi, hormonalnymi, psychicznymi, podłożem etnicznym i kulturowym i innymi. Walka z otyłością wymaga wielkiej siły i woli i dlatego nie zaskakuje fakt, że ok. 90% osób, które się odchudzały, odzyskuje całość lub większą ilość utraconej wagi w ciągu 5 lat. Najtrwalszy sukces można osiągnąć, stosując długoterminowe programy odchudzające, dający powolny, ale stały skutek. Masa ciała niekoniecznie świadczy o otyłości, ważne jest, czy występuje nadmiar tkanki tłuszczowej. Spojrzenie w lustro może powiedzieć więcej niż waga. Wielu specjalistów uważa otyłość jako chorobę przewlekłą, wymagającą długotrwałego leczenia, zmiany stylu życia oraz stosowania terapii alternatywnej.

Otyłość łagodna, kiedy masa ciała przekracza o 20-40% masę idealną, często może być leczona samodzielna lub przy wsparciu dietetyka. Otyłość umiarkowana, zdefiniowana jako przekraczająca o 40-100% wagę należną, wymaga najczęściej stosowania leków zmniejszających łaknienie, diety ustalonej przez dietetyka, a także zmiany zachowań, w czym może pomóc psychiatra lub psycholog. Znaczna otyłość, ponad 100% powyżej wagi, może wymagać leczenia chirurgicznego, ponadto stosowania leków, diety i zmiany zachowań.

Jaka jest waga idealna dla kobiety: Do 45 kg dla pierwszych 150 cm wzrostu dodajemy 1 kg na każdy cm powyżej 150 cm. Zatem, jeżeli mamy 168 cm wzrostu to: 45 + (1×18) = 63 kg Dodajmy 2,5 – 5 kg, jeżeli mamy tzw. grube kości lub jesteśmy bardzo umięśnieni.

Dla mężczyzn idealna waga to: Do 47 kg dla pierwszych 150 cm wzrostu dodajemy 1,2 kg na każdy 1 cm powyżej 150 cm. Zatem przy 175 cm wzrostu: 47+(1,20 x 25) = 73 kg Dodajemy 5-7,5 kg, jeżeli jesteśmy grubokościści lub bardo umięśnieni.

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz