Czy pozwolić dziecku na długie oglądanie TV i siedzenie przed komputerem?

0

dziecko_tvRozwój technologii oraz podnoszenie standardów życia znacząco zmieniły życie każdej rodziny na całym świecie. By utrzymać rodzinę, oboje rodziców musi pracować – często bardzo długo nie mając tym samym czasu na wychowanie dzieci. Rodzice zmęczeni po pracy odbierają pociechy z przedszkoli, wracają do domu i chcą odpocząć. Dzieci często nie mają, co ze sobą zrobić, więc „przeszkadzają” rodzicom chcąc rozpocząć jakąś zabawę lub, często, nawiązać jakiś kontakt, chociaż porozmawiać. Zmęczeni życiem rodzice odsyłają dzieci do telewizorów czy komputerów zyskując dzięki temu czas na wymarzony odpoczynek czy drzemkę. Jednak czy spędzenie dzieciństwa przed ekranem telewizora lub monitorem komputera może mieć dobry wpływ na psychiczny oraz fizyczny rozwój dziecka lub jego zdolności manualne?

Telewizja niesie z sobą podobno dużo dobra: zaspokaja ciekawość poznawczą małych dzieci, umożliwia im oglądanie tego, czego nie mogą zobaczyć w najbliższym otoczeniu. Jednak pedagodzy oraz psycholodzy biją na alarm: badania przeprowadzone w Polsce pokazały, że nasze dzieci tylko przed telewizorem spędzają przeciętnie ok. 4 godziny dziennie i robią to w sposób niekontrolowany. Mogą więc oglądać to, co tylko zechcą- bez względu na treść. Sceny w filmach zmieniają się bardzo szybko, co atakuje to system nerwowy dziecka. Dziecko nie jest w stanie z tym sobie poradzić, przez co staje się nerwowe. Dzieci przestają umieć słuchać, uważać- telewizja (w przeciwieństwie do czytania) daje im gotowe obrazy, co powoduje, że dzieci stają się bierne. Wygasa ich wewnętrzna aktywność, nie rozwija się wyobraźnia.

Siedząc przed telewizorem lub komputerem dziecko nie zażywa ruchu, który jest mu niezbędny do prawidłowego rozwoju fizycznego. W fazie wzrostu mięśnie potrzebują wysokiej aktywności fizycznej po to, by mogły się prawidłowo rozwijać. Ponadto dziecko spędzające czas wyłącznie przed monitorem lub ekranem TV może mieć problemy z mówieniem. Nasze mózgi nie są przystosowane do tego, żeby uczyć się od maszyny. Dziecko ma bierny kontakt z mową, nie musi odpowiadać, jego kontakt z rodziną jest zaburzony.

Takie same konsekwencje daje spędzanie czasu przed komputerem oraz pozwalanie dziecku na wielogodzinne granie w gry komputerowe. Jeśli decydujemy się pozwolić maluchowi na granie w gry, kontrolujmy, w co gra. Oczywiście należy unikać gier, w których jest przemoc, a nawet magia- dzieci będą wtedy żyły w swoim świecie nie zdając sobie sprawy z tego, że świat gier jest wyłącznie fikcją. Dziecko nie potrafi odróżnić fikcji od rzeczywistości. Jeśli wybierzemy dla dzieci gry edukacyjne dostosowane do wieku dziecka- to dobrze. Nie pozwalajmy jednak dzieciom spędzać kilku godzin nawet z takimi grami- NIE ZABIERAJMY DZIECIOM DZIECIŃSTWA ORAZ KONTAKTU Z RÓWIEŚNIKAMI! Budujmy więzi między sobą, innymi członkami rodziny a dziećmi- to niezwykle ważna kwestia rozwoju psychicznego naszej pociechy.

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz