Jak dbać o serce?

0

owoceSerce, serducho, dobrze jest „mieć serce”, DOBRE I ZDROWIE serce. Na świecie wciąż obserwuje się wzrost chorób serca takich jak choroba wieńcowa lub zawał serca. Prawie połowa Polaków jest zagrożona chorobami układu krążenia, niestety często na własne życzenie! Czy można się ustrzec przed nimi, jak dbać o swoje serce, bo przecież zdrowe serce – to dłuższe życie! Przede wszystkim należy się zapoznać z czynnikami szkodliwymi, a są to: dieta bogata w tłuszcze nasycone, palenie tytoniu, mała aktywność fizyczna, nadciśnienie tętnicze, podwyższony „zły” cholesterol, otyłość, nadmierny stres, cukrzyca oraz obciążenie genetyczne. Większość tych przyczyn, oprócz ostatniej, jest zależna od nas samych! Bardzo niepokojący jest fakt, że coraz młodsze osoby mają kłopoty z sercem, a zmiany miażdżycowe w ich żyłach przebiegają niezmiernie szybko. Polskie Towarzystwo Kardiologiczne opracowało przewodnik, jak zapobiegać chorobom układu krążenia i jak monitorować swoje zdrowie. Przestrzeganie poniższych zasad jest niezwykle ważne nie tylko w zapobieganiu chorobom układu krążenia, ale także chorobom nowotworowym oraz układu oddechowego:

  1. Zwróć większą uwagę na to, co jesz!
    Jedz więcej warzyw i owoców – zawierają one błonnik, witaminy i antyoksydanty. Ogranicz spożycie tłuszczów zwierzęcych, słodyczy oraz słodzonych napojów i soli kuchennej.
  2. Zacznij się ruszać!
    Osoba szczupła, która całe dnie spędza np. przed telewizorem lub komputerem, jest narażona na zawał równie mocno jak osoba z otyłością. Aktywność fizyczna redukuje produkcje hormonów stresu, obniża ciśnienie tętnicze krwi, pomaga regulować stężenie cholesterolu, trójglicerydów i cukru we krwi. Osoba aktywna fizycznie jest mniej narażona na choroby serca, a jeśli nawet zachoruje, dolegliwości są znacznie łagodniejsze.
  3. Rzuć palenie!
    Palenie zabija. Powoli, ale konsekwentnie. Szczególnie zgubny jest jego wpływ na serce. Także bierne palenie papierosów wyrządza wielką krzywdę naszemu zdrowiu. Palenie zwiększa ryzyko wystąpienia zawału serca trzykrotnie.
  4. Dbaj o psychikę!
    Stres potrafi być także wielkim wrogiem naszego serca, dlatego musisz nauczyć się panować nad stresem i gniewem! Naucz się odpoczynku i relaksu! Zacznij myśleć pozytywnie, zacznij się uśmiechać, widzieć szklankę do połowy pełną!
  5. Mierz ciśnienie krwi!
    Jeśli masz nadciśnienie tętnicze musisz być pod stałą opieką lekarza, postaraj się schudnąć, nie pij zbyt dużo alkoholu.
  6. Badaj swój stan zdrowia!
    Kontroluj poziom cukru we krwi, co najmniej raz na 3 lata. Rób także badania t.zw. ogólne. Jeśli ktoś z Twojej rodziny choruje na serce, musisz poinformować o tym lekarza

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz