Jak poprawić odporność? Osłabiony system odpornościowy

0

odpornoscCzy po raz kolejny złapałaś grypę, męczy cię przeziębienie, kolejny katar, uciążliwy ból gardła po raz 3 w tym sezonie? Jeśli masz problemy ze zdrowiem, szybko łapiesz infekcje, wystarczy, że ktoś z pracy jest przeziębiony, a ty także zaczynasz kaszleć i smarkać, oznacza to, że masz osłabiony system odpornościowy, należy go wzmocnić. Ale jak to zrobić? Odpowiedź jest prosta – prowadzić zdrowy tryb życia.

Zacznijmy od snu, bo sen jest niezmiernie ważny, nie tylko dla niemowlaków, ale też dla dorosłych ludzi. W czasie snu narządy i komórki naszego ciała regenerują się, nabierają siły na każdy kolejny dzień. Eksperci twierdzą, że należy spać minimum 8 godzin na dobę, chociaż ta wielkość jest różna dla różnych ludzi. Wiele osób, zwłaszcza kobiet, potrzebuje 9 godzin snu, a są też tacy, którzy po 6 czują się bardzo dobrze! Jednak prawdą jest, że zdrowy, długi sen jest bardzo ważny, istotne jest także to, aby kłaść się do łóżka najpóźniej przed godziną 22:00.

Kolejnym ważnym elementem zdrowego trybu życia jest dieta, a to jak wiadomo – temat rzeka. Można by pisać godzinami na temat przeróżnych diet, co należy jeść, a czego unikać, jest wiele opinii i teorii na ten temat. My chcielibyśmy przypomnieć kilka podstawowych zasad, bez wgłębiania się w szczegóły. Przede wszystkim zapomnijmy o fast foodach, zapomnijmy o późnych kolacjach, jedzenie posiłków pół godziny przed snem jest niedopuszczalne, jedźmy ostatni posiłek co najmniej 3 godziny przed snem! Nigdy nie wychodź z domu bez śniadania, to przecież najważniejszy posiłek dnia. Staraj się jadać regularnie, o stałych porach dnia, zacznij posiłek od szklanki soku lub wody mineralnej. Pamiętaj, aby w diecie znalazły się owoce, warzywa oraz kwasy tłuszczowe nienasycone, po prostu dieta powinna być urozmaicona, bogata w witaminy i związki mineralne.

Któż nie słyszał powiedzenia „Ruch to zdrowie”?. Otóż to! Ruch jest kolejnym bardzo ważnym elementem zdrowego trybu życia, nie da się ukryć. Staraj się co najmniej 2 razy w tygodniu uprawiać jakiś sport lub jeśli nie masz możliwości – idź na spacer, szybki marsz minimum 45 minut to także dobre rozwiązanie. Basen, jazda na rowerze, bieganie, granie w piłkę siatkową, nożną czy popularny ostatnio nordic walking – to sporty które z pewnością przyniosą wiele korzyści twojemu zdrowiu.

Dla odważnych jest jeszcze tzw. hartowanie. Przykładem mogą być naprzemienne prysznice, polegają na polewaniu się wodą najpierw ciepłą kilkanaście sekund, a następnie zimną, czynność tą należy kilkakrotnie powtórzyć. Następna gratka dla zuchwałych to spacer po śniegu. Tuż przed wyjściem na śnieg stopy powinny być ciepłe, następnie wychodzimy na śnieg i rozpoczynamy spacer po śniegu kilka sekund na boso, z kilku sekund można zrobić kilkanaście, ważne jest, aby nie przesadzić i po zakończonej przygodzie włożyć ciepłe obuwie!

I jeszcze kilka dobrych rad dla wszystkich – zapomnij o papierosach, to największy wróg człowieka, zwłaszcza młodego, alkohol pij, ale z rozsądkiem. Naukowcy wciąż bombardują nas informacjami, że picie alkoholu, ale w niewielkich ilościach, przynosi wiele korzyści organizmowi, na przykład dla serca! Zimą i jesienią nie przesadzajmy z temperaturą wewnątrz pomieszczeń, optymalna temperatura w pomieszczeniu dla człowieka prowadzącego siedzący tryb życia to między 20oC a 21oC , a już na pewno nie powyżej 22oC – wtedy organizm przegrzeje się i kolejne infekcje gotowe!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here