Jak rzucić palenie?

0

papierosCo łączy miliony ludzi na całej kuli ziemskiej, niezależnie od kontynentu, od płci czy wieku? Jest taka jedna rzecz, która niewątpliwie łączy mnóstwo ludzi, masę młodych i starszych – to palenie!

Jak to się stało, że papierosy mimo swoich właściwości rakotwórczych są ulubioną rozrywką-używką tak wielu ludzi? To pytanie, z pozoru proste, jest bardzo skomplikowane, bo jak ktoś już zaczął, niezmiernie ciężko jest rzucić, to prawdziwe wyzwanie! Na początek warto zadać sobie pytanie dlaczego w ogóle palimy?

„Nie wyobrażam sobie dnia bez papierosa, poranna kawka i papierosik – oto udany początek dnia, pozwala mi to na chwilę relaksu, na chwilę sam na sam z samym sobą, na zebranie swoich myśli i sił na cały dzień” – mówi 32-letnia Agnieszka.

Z przeprowadzonych przeze mnie badań wynika, że zdecydowana większość ludzi zaczyna palenie w szkole, niektórzy już w szkole podstawowej, wielu w szkole średniej, inni na studiach. Wpływ otoczenia, moda, wstyd i strach przed kolegami, bo jak powiedzieć swoim kumplom, że ty nie idziesz „zajarać”? I stało się, paliłeś w szkole – palisz przez całe życie!

Tylko zadaj sobie pytanie czy jest ci to naprawdę potrzebne? Nie zniechęcają cię dane statystyczne na temat raka płuc, nie zniechęcają cię informacje na paczkach papierosów co możesz zafundować swojemu organizmowi?  Przejdźmy przez to jeszcze raz:

  • papierosy są jedynym legalnie sprzedawanym produktem zawierającym ponad 50 związków chemicznych powodujących raka, ale nawet po kilkudziesięciu latach palenia twój organizm jest w stanie naprawić szkody spowodowane tytoniem!!!
  • Tytoń zwiększa ryzyko chorób m.in. raka krtani (ściana przełyku jest cienka, więc nowotwór łatwo szerzy się na miękkie tkanki otaczające przełyk), raka jamy ustnej, które przez wiele lat może przebiegać zupełnie bezobjawowo, raka pęcherza moczowego, raka nerek, raka żołądka, wątroby, trzustki i oczywiście raka płuc,
  • dzięki papierosom sam zwiększasz swoje szanse na białaczkę, zawał serca, chorobę wieńcową, tętniaka aorty, refluks żołądkowo – przełykowy, obniżenie płodności, zaćmę i wiele, wiele innych.

Ale te argumenty zdają się nie przekonywać palaczy, którzy tłumaczą sobie, że i tak na coś trzeba umrzeć. To prawda, każdy z nas kiedyś umrze, ale paląc znacznie przyspieszasz to wydarzenie! Teraz gdy już wiemy, że trzeba to rzucić, zadajemy sobie pytanie jak to zrobić?

Myślisz sobie, że to niemożliwe, tytoń tak mocno uzależnia, ale miliony ludzi poradziło sobie z tym – poradzisz sobie i ty! Jak rzucić palenie? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi, sprawa jest skomplikowana i dosyć osobliwa. Jednym w walce z tytoniowym zabójcą pomagają słodycze lub inne przekąski, mówią, ze zawsze jak rzucali palenie ich lodówka „grała marsza”. To prawda, zastąpienie papierosów słodyczami jest ponoć skuteczne, ale z jednego nałogu do drugiego – to też nie jest rozwiązanie! Ostatnimi czasy papierosy kosztują coraz więcej i więcej, niektórzy pytani przeze mnie ludzie mówili, że ten kasowy argument bardzo do nich przemawia i właśnie podwyżki cen były motorem ich działań (czytaj rzucili palenie), bo biorąc pod uwagę cenę paczki papierosów i średnie zarobki Polaków, to ceny faktycznie są „zabójcze”. Pani Magda po 15 latach palenia rzuciła, spytałam ją jak to zrobiła, a ona odpowiedziała:

„Wiele razy próbowałam rzucić palenie, niestety bezskutecznie, aż w końcu przyszedł ten dzień, sama nie wiem skąd i dlaczego, po prostu powiedziałam sobie od jutra nie palę i tak zrobiłam! Dlatego uważam, że nie można robić tego na siłę, trzeba tego naprawdę chcieć i poczekać na ten moment, na ten dzień!”

Jeszcze inni polecają z autopsji brak kontaktu z osobami, które palą, kiedy chcesz rzucić palenie, unikaj znajomych, którzy palą, unikaj pubów i knajp, gdzie jest mnóstwo dymu, spotykaj się raczej z tymi, co nie palą. Radzą, aby unikać nie tylko palaczy, ale też nie stwarzać sobie możliwości do palenia, pozbyć się z domu zapalniczek, popielniczek i co najważniejsze papierosów. Na pewno pomocne w walce będzie zajęcie sobie rąk czymś innym, można znaleźć sobie jakieś zajęcie zastępcze, można znaleźć jakąś pasję, nowe hobby.

Takim przykładem nowego hobby może być ruch, aktywność fizyczna. Duży wysyłek fizyczny, jazda na rowerze, biegi, pływanie, tenis na pewno pomogą obniżyć i rozładować stres, który towarzyszy ludziom rzucającym palenie. Radzę wziąć sobie do serca ekspertów, którzy twierdzą, że ruch to jednej z lepszych metod na rzucenie palenia, lecz jak ze wszystkim należy zachować i w tym umiar.

Kiedy nawet to nie pomaga, zawsze można spróbować zastosować środki wspomagające, plastry, gumy czy pastylki z pewnością będą dla pomocne, tylko pamiętajmy, że nasz trud i wysiłek jest najważniejszy, a same plastry cudów nie uczynią. Kiedy powyższe sposoby nie pomagają, palacz powinien udać się do lekarza na konsultacje, a być może wziąć udział w terapii antynikotynowej.

Wszystkim, którzy mają zamiar rzucić życzę powodzenia, proszę pisać i dzielić się swoimi sposobami i spostrzeżeniami. I pamiętajmy – ponoć najtrudniejsze są pierwsze 3 dni i 3 tygodnie.

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz