Jak walczyć z upałami?

0

Czas upałów to czas, który potrafi dokuczyć nawet najbardziej odpornemu człowiekowi. To moment, kiedy wszyscy – bez względu na odporność na temperatury – czują zmęczenie, są leniwi, ponieważ zbyt wysoka temperatura nie sprzyja naszej aktywności.

Jak ograniczyć upał w naszych mieszkaniach? Przede wszystkim, powinniśmy wybrać lokal o odpowiednim położeniu. Odpowiednim, czyli jakim? Najmniej narażonym na działanie promieni słonecznych, które nagrzewają nasze pokoje. Latem najchłodniej jest w pomieszczeniach z oknami od strony wschodniej i północnej. Jeśli nie mamy okien od północy lub wschodu, pozostaje nam walka z gorącem, czyli zasłanianie okien roletami w celu niedopuszczenia dostania się promieni do pomieszczenia. Pamiętajmy, że od południa dostaje się cztery razy więcej ciepła do mieszkania niż od północy. Także nagrzane mury zatrzymują ciepło i oddają je dopiero po zachodzie słońca. Kolejnymi krokami, jakie możemy podjąć są wyłączenie zbędnych urządzeń elektrycznych, które, gdy są włączone, emitują ciepło czy wreszcie zakup wiatraka lub klimatyzatora. Niestety, wiąże się to z kosztami. Kiedy kupno wiatraka nie jest drogie, koszt zakupu klimatyzacji dla niedużego mieszkania może wynieść około 6 tysięcy złotych. No, i rachunki za używanie prądu także znacząco wzrosną.

Upały to także moment, kiedy musimy dbać o swoje zdrowie oraz, przede wszystkim, życie. Niestety, do większości zatruć pokarmowych dochodzi latem. W czasie upałów żywność, a szczególnie mięso i nabiał szybciej się psują. Należy zatem pamiętać, by te produkty były przechowywane w lodówce. Świeże mięso nie może ściekać na jedzenie znajdujące się na niższych półkach w lodówce, ponieważ zwiększa to szansę zepsucia się – zwłaszcza podczas upałów. Pamiętajmy, że w niskich temperaturach też rozwijają się drobnoustroje.

Nie tylko kwestia jedzenia jest ważna. Istotne jest także dbanie o siebie, swoje ciało i zdrowie. Mowa tu o tym, ze wysoka temperatura może doprowadzić do odwodnienia organizmu. Szczególnie niebezpieczne jest ono u niemowląt oraz dzieci, u których woda wpływa na odporność organizmu oraz na procesy trawienia i ogólny stan zdrowia. Dlatego należy dostarczyć jak najwięcej wody zarówno młodemu, jak i dorosłemu organizmowi. Dorosły człowiek powinien wypijać minimum 2 litry napoju dziennie podczas normalnego dnia. Kiedy jest upał, ilość płynów powinna wzrosnąć – często dwu- a nawet trzykrotnie. Najlepsza do zaspokojenia pragnienia jest woda. Gdy ją pijemy, nie dostarczamy organizmowi żadnych zbędnych kalorii, nie mamy problemów z otyłością czy próchnicą zębów. Można także wypijać soki owocowe. Pamiętajmy jednak, by zawierały one możliwie jak najmniej cukru. Najlepsze są, oczywiście, soki robione przez nas samych – wyciskane z owoców. Nie przesadzaj jednak z ilością soków, powinny być one traktowane jako przekąska lub deser.

Zdarza się jednak, że nie uda nam się dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości płynów, dochodzi do odwodnienia. Jakie są jego objawy? To przede wszystkim:

  • osłabienie,
  • rozdrażnienie,
  • suche usta
  • się ból głowy
  • zmniejszona ilość oddawanego moczu
  • zawroty głowy
  • nudności, wymioty
  • przyspieszony oddech
  • skurcze i bóle mięśni
  • utrata siły, wycieńczenie
  • zapadnięte oczy
  • zaparcie

Nie należy lekceważyć objawów odwodnienia. Jest ono na tyle niebezpieczne, że może doprowadzić nawet do śmierci. Tak jak dbamy o siebie w czasie zimy, powinniśmy zadbać o siebie także latem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here