Jaką dietę stosować by ustrzec się raka piersi?

0

Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia WHO twierdzą, że za 1/3 przypadków raka piersi odpowiada zła dieta. Poniżej przedstawiamy proste strategie, które pomogą tej i innych chorób nowotworowych.

  1. Graj w kolory. Kolorowe owoce warzywa zawierają fitozwiązki o silnych własnościach antyutleniających, pomocne w profilaktyce wszelkich form raka. Są dodatkowo niskokaloryczne, więc dodawanie ich do posiłków pomaga kontrolować masę ciała. Najlepiej zjadaj 5 porcji produktów roślinnych dziennie.
  2. Ogranicz tłuszcze zwierzęce. Zawierają one nasycone kwasy tłuszczowe, których wpływ na rozwój nowotworów nie ulega wątpliwości. Złe tłuszcze są nie tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego, ale i w produktach przetworzonych przemysłowo (gotowych daniach instant, słodyczach, przekąskach).
  3. Ogranicz smażenie i grillowanie. Przygotowując mięsa w ten sposób pozbawiamy aminokwasów, cząstek budujących białko a tym samym tworzymy heterocykliczne aminy, które są rakotwórcze. Ich stężenie jest bardzo wysokie w przypalonych kawałkach mięsa. Natomiast w tłuszczu skapującym z rusztu powstają wielopierścieniowe węglowodany aromatyczne o potwierdzonym działaniu nowotworowym.
  4. Błonnik. Z badań brytyjskiego Uniwersytetu Leeds wynika, że menu zapewniające 30 g błonnika dziennie (lub więcej) może zmniejszyć ryzyko raka piersi nawet o połowę!
  5. Panuj nad drinkami. Wypijanie więcej niż jednej porcji alkoholu dziennie zwiększa ryzyko rozwoju raka piersi o 20% lub więcej. Dochodzi do tego, ponieważ, alkohol może spowodować podniesienie poziomu hormonu estrogenu w organizmie i zaburzyć przetwarzanie kwasu foliowego witamin z grupy B. Norweskie badania wykazały, że u kobiet pijących więcej regularnie 2 drinki bądź więcej rak piersi występował o 82% częściej niż u osób nie pijących.
  6. Pestki i ziarna. Wszystkie jadalne nasiona zawierają związki pomocne w zapobieganiu chorób nowotworowych (tzw. lignany). Znajduje się ich najwięcej w ziarnach sezamu i lnu, pestkach słonecznika, orzechach ziemnych i nerkowych.
  7. Wapń i witamina D. Spożywanie dziennie 1360 mg wapnia i ok. 550 IU wit. D obniża ryzyku rozwoju raka piersi o 1/3. Produkty bogate w wapń to: niskotłuszczowy nabiał, ryby: łosoś, pstrąg i sardynki oraz migdały i nasiona roślin strączkowych, a także zielono listne warzywa liściaste. Odnośnie witaminy D, sporo zawiera jej mleko.

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz