Jakie są korzyści z gotowania na parze i pod ciśnieniem?

0

gotowanie na parzeGotowanie na parze według tego, co możemy przeczytać we wszelkich poradnikach, wymyślili chińczycy oraz japończycy. Do Polski dotarło całkiem niedawno, początkowo spotkało się z nieufnością, jednak teraz staje się alternatywą dla gotowania tradycyjnego. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ żywność poddana takiej właśnie obróbce termicznej zachowuje zdecydowanie więcej witamin, wartości odżywczych, minerałów oraz przeciwutleniaczy. Potrawy ugotowane w ten właśnie sposób zyskują na aromacie oraz smaku. Osoby gotujące na parze zapewniają, że przygotowanie takiej potrawy jest znacznie prostsze i przyjemniejsze niż gotowanie „w wodzie”. Dietetycy wymieniają wyłącznie zalety diety „parowej”. Przede wszystkim, potrawy ugotowane na parze zachowują najwyższą jakość pod względem zawartości witamin oraz minerałów, bowiem gotowanie na parze w znaczący sposób ogranicza ich degradację. Jako, że przygotowywane przez nas potrawy nie są zanurzone w wodzie, składniki odżywcze nie wypłukują się. Ponadto, do przygotowania posiłku na parze nie potrzebujemy tłuszczu. Zatem dania ugotowane w ten właśnie sposób są smaczne, zdrowe, a także dietetyczne. Smakosz może zapytać: „A co ze smakiem?” Odpowiedź na to pytanie jest także korzystna dla gotowania na parze. Otóż, jak wspomniane było wyżej, potrawy gotowane na parze zachowują swój naturalny aromat, ich smak jest bardziej intensywny niż podczas tradycyjnego przyrządzania potraw. Składniki pozostaję jędrne, nie wchłaniają zbyt dużo wody, ale nie wysychają, co sprawia, że zachowują swój naturalny kształt oraz kolor. Co można gotować na parze? Praktycznie wszystko! Najlepiej gotować warzywa: ziemniaki (także w mundurkach), marchew, szparagi, brokuły, kalafior, delikatne mięso(warto usunąć nadmiar tłuszczu), ryby, a także owoce morza.

Gotowanie pod ciśnieniem to rodzaj gotowania na, a raczej w parze. Odbywa się ono w szybkowarze- specjalnym szczelnie zamkniętym garnku. Podczas takiego rodzaju gotowania para, która nie wydostaje się spod pokrywy, powoduje wzrost ciśnienia w garnku. Potrawy gotowane w taki sposób gotowe są do podania trzy razy szybciej niż potrawy gotowane w sposób tradycyjny. Dzięki temu sposobowi potrawy również mają więcej smaku i aromatu oraz nie tracą wartości odżywczych, witamin i minerałów. W specjalnej przykrywie umieszczony jest taki „zawór bezpieczeństwa”, dzięki któremu nadmiar pary wydostaje się. Pamiętaj, że podczas gotowania nie może być więcej, niż 2/3 objętości, ale nie mniej niż 2 szklanki wody. Jeśli produkty pęcznieją (kasza, ryż, fasola), napełniaj garnek tylko do połowy. Po zakończeniu gotowania nie otwieraj od razu pokrywy. Przestaw zawór w taki sposób, by para mogła się wydostać, co spowoduje wyrównanie ciśnienia wewnątrz garnka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here