Do niczegoMarneMoże byćDobreBardzo dobre (Brak ocen)
Home Zdrowie i Uroda Jakie witamin...

Jakie witaminy są w owocach i warzywach?

dynia Jakie witaminy są w owocach i warzywach?Jeśli chcemy mieć sokoli wzrok, na naszym stole powinny na stałe zagościć warzywa i owoce, pełnoziarniste pieczywo, orzechy i ryby. Zawierają one całą gamę składników bezcennych dla dobrej kondycji oczu:

Karetenoidy - luteina i zeaksantyna to związki występujące w żółtych i zielonych owocach , pomarańczach oraz warzywach (kapuście, kukurydzy, zielonym groszku, dyni, cukinii, papryce), a także w żółtkach jaj. Chronią przed szkodliwymi działaniami UV oraz wspomagają działanie witaminy E. Są również odpowiedzialne za wydzielanie żółtej barwy.

Witamina A – pełnie bardzo ważną rolę w procesie widzenia. Jest zarówno przeciwutleniaczem, jak i częścią światłoczułego barwnika występującego w siatkówce oka. Jej niedobór powoduje tzw. kurzą ślepotę, czyli pogorszenie wzroku po zmroku. Bogate w witaminę A są brzoskwinie, morele, papryka, dynia oraz marchewka. Można ją również znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego: maśle, jajkach, mleku, śmietanie, serach i w wątróbce.

Witaminy z grupy B – poprawiają siłę wzroku oraz nerwy wzrokowe. Witaminy te chronią również przed światłowstrętem. Występują głównie w kaszy jęczmiennej i gryczanej, podrobach, mięsie, jajach, ciemnym chlebie, orzechach, kalafiorach, kapuście, cebuli, czosnku, brukselce, brokułach, szpinaku, fasoli, grochu.

Witamina C – to jeden z najpopularniejszych i najsilniejszych przeciwutleniaczy. Bierze udział w regeneracji witaminy E, dzięki czemu proces utraty ostrości widzenia jest wolniejszy. Naturalnym źródłem witaminy E są oleje roślinne, orzechy, jajka, mleko i zielone warzywa. Z kolei witaminę C znajdziemy w natce pietruszki, szczypiorku, truskawkach, czarnych porzeczkach, pigwie, aronii, owocach cytrusowych, brokułach, brukselce, kapuście, pomidorach.

Antocyjany – są dużą grupą czerwono-niebieskich barwników roślinnych. Wzmacniają strukturę naczyń w gałkach ocznych, dzięki temu oczy są lepiej ukrwione i odżywione. Antocyjany dostarczają: czarne jagody, borówki, winogrona, wiśnie, truskawki, owoce aronii, czarny bez oraz czerwona kapusta i buraki.

Kwasy Omega-3 – dzięki nim komórki siatkówki oka mogą sprawnie funkcjonować w trudnych warunkach. Pomagają w łagodzeniu zespołu oka suchego, a także chronią przed jaskrą. Występują głównie w olejach rybnych i roślinnych, orzechach włoskich oraz nasionach. Ich źródłem są również tłuste morskie ryby.

Cynk – jego niedobór może prowadzić do krótkowzroczności. W cynk bogate są: drób, ryby, owoce morza, pełnoziarnisty chleb, pestki dyni i słonecznika, grzyby oraz drożdże.

1 KOMENTARZ

Dodaj komentarz