Wapń w organi...

Wapń w organizmie ludzkim – skutki braku wapnia

0

mleko Wapń w organizmie ludzkim – skutki braku wapniaKiedy słyszymy WAPŃ, pierwsza myśl jaka przychodzi nam do głowy – główny składnik kości i zębów. Tak jest, wapń w ciele dorosłego człowieka to od 1,2 do 2,0 kg, około 99% znajduje się właśnie w kościach i zębach, natomiast pozostały 1% jest „ulokowany” we wszystkich pozostałych żywych komórkach, ma ogromne znaczenie biorąc pod uwagę pracę układu nerwowego, od niego m.in. zależy nasz nastrój, ma też ważną rolę przy skurczach i rozkurczach mięśni, wpływa na właściwy rytm serca. Wapń przyczynia się do tego, jak nasze ciało radzi sobie z alergią, jak szybko zagoją się rany, wspomaga działanie wielu ważnych enzymów, od niego zależy krzepnięcie krwi, prawidłowy poziom wapnia zmniejsza ryzyko chorób serca oraz raka jelita grubego. Zwiększone zapotrzebowanie na wapń występuje u kobiet w ciąży oraz karmiących matek, kobiety te dużą część swojego wapnia oddają dziecku, dlatego mogą zapłacić za to ubytkiem z własnych zębów czy kości (kobiety po ciąży często skarżą się na „osłabienie zębów i częste wizyty u dentysty). Skoro wiemy już jak ważny jest wapń w naszym organizmie, to poszukajmy produktów, które są w niego bogate. Na początek warto wspomnieć, że wapń pochodzenia roślinnego jest znacznie gorzej przyswajany niż wapń pochodzenia zwierzęcego. Najłatwiej dostępny wapń znajduje się w mleku i przetworach mlecznych. Poniżej podaję artykuły spożywcze, które należy dodać do swojej diety, celem dostarczenia wapnia:

  • żółtko jaja kurzego
  • chrząstki, kości
  • ser owczy
  • ser gouda
  • twaróg
  • camembert
  • orzechy laskowe
  • migdały
  • szpinak
  • kapusta
  • jagody

Stopień przyswajalności wapnia obniża się wraz z wiekiem, dlatego starsze osoby cierpią osteoporozę. Objawami niedoboru są skurcze mięśni, drżenie rąk, nóg, uczucie zimnych rąk, osłabienie zębów, alergie i wysypki, bóle pleców, częste zaparcia, bezsenność czy zawroty głowy. A co w przypadku kiedy wapnia jest zbyt dużo? Nadmiar może wystąpić przy przedawkowaniu witaminy D, przy nadczynności przytarczyc, chorobie układu odpornościowego, a także może być skutkiem złej diety. Nie przesadzajmy z ilością nabiału w codziennej diecie i przy tym pamiętajmy, aby unikać zbyt dużej ilości soli. Może to spowodować nadmiar wapnia, co z kolei sprzyja anemii.

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz