Do niczegoMarneMoże byćDobreBardzo dobre (5 votes, average: 4,80 out of 5)
Home Zdrowie i Uroda Żelazo w orga...

Żelazo w organizmie człowieka, żelazo w pokarmach

szpinak Żelazo w organizmie człowieka, żelazo w pokarmachŻelazo to kolejny ważny pierwiastek w „ludzkiej fabryce chemicznej”, niezbędny w prawidłowo funkcjonującym organizmie człowieka. Żelazo – transporter tlenu do komórek ciała, uczestnik produkcji hemoglobiny, w ciele 70-kg człowieka jest go około 4 g. Zbyt niski poziom żelaza we krwi obniża próg bólu, obniża też iloraz inteligencji, ponadto utrudnia koncentrację, powoduje zły humor, przygnębienie, osłabia pamięć i cały organizm człowieka. Powodem takiego stanu może być nowotwór, pasożyt, niewydolność nerek, brak witaminy C. Zbyt wysoki poziom żelaza może sygnalizować wirusowe zapalenie wątroby albo może świadczyć, że kobieta regularnie zażywa pigułek antykoncepcyjnych. To właśnie kobiety powinny szczególnie uważać na siebie i pilnować swojego poziomu żelaza we krwi, ponieważ raz w miesiącu znacznie ubywa im żelaza z organizmu podczas cyklu miesiączkowego. Inna sprawa to długotrwałe odchudzanie, szczególnie młodych dziewcząt, które w konsekwencji może doprowadzić do anemii, inaczej niedokrwistości, objawiającej się częstymi bólami głowy i bladością skóry. Niedobory żelaza w organizmie u małych dzieci często idzie w parze z zespołem zaburzeń zachowania u dzieci (ADHD ).

Żelazo w pokarmach spożywczych

Są dwa źródła żelaza: hemowe, które jest łatwo przyswajalne przez organizm i żelazo niehemowe zawarte miedzy innymi w roślinach, jest ono dużo trudniej przyswajalne przez organizm ludzki. Jaja, wątroba, mięso, kaszanka, czarny salceson i czernina – to produkty pochodzenia zwierzęcego , w których około 40% żelaza występuje w postaci hemowej. W produktach spożywczych pochodzenia roślinnego takich jak brokuły, groch, szpinak, orzechy, brzoskwinie, fasola, owsianka – żelazo występuje w postaci trudno niehemowej i jego przyswajanie dochodzi do 5%. Przyswajalność żelaza zależy między innymi od ilości witaminy C.

2 KOMENTARZE

    • Wszystkie czerwone owoce i warzywa zawierają magnez. Im bardziej „krwiste” tym więcej magnezu posiada. Tak przeczytałem na innym forum.

      Oceń: Dobre 0 Słabe 0

Dodaj komentarz